Programma

De presentatie van de PO-Raad 2021 congresreeks ‘de Toekomst van Goed Onderwijs’ is in handen van Yinske Silva. In de zes afleveringen verkent zij kundig en met een goede dosis nieuwsgierigheid samen met de gasten de complexe en veelomvattende vraagstukken rondom digitalisering en wat verder op ons afkomt.  

24 maart  14 - 17 uur

De Digitale Toekomst

Aflevering 1

Technologie is een van de belangrijkste aanjagers van maatschappelijke veranderingen. Andersom beïnvloedt de maatschappij ook sterk hoe we digitaliseren. ‘De Toekomst van Goed Onderwijs’ trapt af met een online workshop waarin deelnemers de digitale toekomst induiken en de gevolgen voor het onderwijs verkennen. Met het eigen team (her)formuleer je tijdens deze BLOOM workshop een eigen visie op ict of scherp je die aan. Daarnaast ontdekken we samen welke thema’s nog meer interessant en relevant zijn om verder te onderzoeken. 

Aflevering 2

De Digitale Samenleving 

Het onderwijs speelt een vitale rol in de vorming van leerlingen naar hun plek in de samenleving. Een samenleving die sterk wordt beïnvloed door digitalisering. Anders dan 50 jaar geleden, laat praktisch alle informatie zoals muziek, beeld, spraak, geluid, video, tekst, data en metadata, zich in een digitale vorm presenteren. Van die toepassingen wordt dankbaar, slim en handig gebruik gemaakt in het onderwijs.

Digitalisering verrijkt educatie: de hele wereld is digitaal toegankelijk.  

 

Maar bij het bedenken van nieuw digitaal onderwijs en het aanbieden daarvan met behulp van allerlei systemen, ontstaan nieuwe vraagstukken. Praktische vragenstukken over functionaliteiten van een online leeromgeving of technische keuzes. Maar ook vraagstukken van ethische aard: over vrijheid, onafhankelijkheid, autonomie en gelijkheid. Samen met Peter-Paul Verbeek, Technologisch Filosoof, verkennen we dat spanningsveld en hoe we in een digitale samenleving betekenis geven aan ‘burgerschap’. 

7 april  16 - 17 uur

Aflevering 3

De Digitale Economie

Een andere belangrijke factor van de samenleving waarop het onderwijs leerlingen weer- en wendbaar moet maken, is de economie. Een maatschappelijk onderdeel dat onverminderd bol staat van onzekerheden, onvoorspelbaarheid en speculatie. Aan het onderwijs tóch de taak leerlingen daarop voor te bereiden.  

 

Maar hoe ziet de economie van de toekomst er uit? Welke delen van de arbeidsmarkt worden overbodig door digitalisering, is er misschien wel ‘gratis geld voor iedereen’ met een universeel basisinkomen? Wordt het allemaal circulair en bestaat ‘bezit’ in de toekomst nog wel met een deeleconomie? 

 

Tijdens de tweede aflevering van ‘de Toekomst van Goed Onderwijs’ speculeren we er op basis van grondige onderzoeken en scherpe analyses, op los. Wat vraagt de toekomstige economie van de Nederlandse of juist de wereldburger? En dus van het onderwijs?  

 

Informatie over spreker volgt snel

21 april 16 - 17 uur

12 mei 16 - 17 uur

Aflevering 4

De Digitale Pedagogiek

En als we dan een idee hebben van hoe de wereld er in de toekomst uit ziet… wat vraagt dat dan van de pedagogische discipline? Gert Biesta verwondert zich als onderwijspedagoog al sinds jaar en dag over wat (maatschappelijke) veranderingen betekenen voor de ontwikkeling van kinderen. 

 

Want hoewel de digitale samenleving en de toekomstige economie waarop het onderwijs leerlingen voorbereid natuurlijk zeer relevant zijn om te bespreken, is het belangrijk om onderliggende – meer filosofische vragen – niet uit het oog te verliezen. Wat is het doel? Wat is de bedoeling en het beoogde resultaat van het onderwijs?  

Aflevering 5

Regie Nemen

26 mei 16 - 17 uur

Na vier aflevering vol verkenning, verwondering en vragen hebben deelnemers aan ‘de Toekomst van Goed Onderwijs’ een beeld van de uitdagingen waar het bestuur of school voor staat. Organisch is er misschien al een fundering ontstaan voor een visie, maar in ieder geval is duidelijk op welke vragen een antwoord moet komen.  

 

En op sommige vragen komt misschien geen antwoord. Want veranderingen zijn en blijven soms lastig te duiden en de toekomst helemaal uitkristalliseren kan niet. Maar dat is geen reden om te blijven filosoferen, het is tijd om regie te nemen over de toekomst. 

 

Hoe zet je een abstracte visie om in praktische initiatieven? Hoe geef je handen en voeten aan ethische vraagstukken die je voor jezelf hebt beantwoord? Het staat centraal in de één-na-laatste aflevering van ‘de Toekomst van Goed Onderwijs’. 

Informatie over spreker volgt snel

Aflevering 6

Het nieuwe paradigma

10 juni 14 - 17 uur

Volgens laatste gast van ‘de Toekomst van Goed Onderwijs’ is er iets raars aan de hand in Nederland. Met minder tijd, middelen en aandacht moeten meer leerdoelen worden gehaald en we waren samen nog nooit zo rijk als nu… maar toch delen steeds minder mensen mee in die welvaart en neemt kansenongelijkheid toe. Waarom? Omdat de huidige hang naar groei een noodzaak lijkt te zijn. Terwijl dat het niet is. Dus tijd voor een nieuw paradigma: eerlijker en duurzamer, waarbij we niet uitgaan van ‘lessons learned’ maar vooral door ontwikkelen.

 

Sander Heijne schreef daarover samen met Hendrik Noten het boek ‘Fantoomgroei’. Heijne is graag geziene gasten op het Binnenhof, geeft lezingen over marktwerking in de publieke sector en de invloed van technologie op de arbeidsmarkt. Hoe ziet hij de toekomst van goed onderwijs voor zich?

 

Fantoomgroei is genomineerd voor managementboek van het jaar. Heijne verscheen ook in de aflevering ‘Je geld of je leven’ van In Europa: De Geschiedenis Op Heterdaad Betrapt van Geert Mak. Een programma van de VPRO.

Sponsoren

Online congres reeks

De toekomst van het onderwijs

24mrt - 10jun

Volg ons via
  • Twitter
  • LinkedIn Social Icon

PO-Raad 

Aidadreef 4 

3561 GE, Utrecht 

 

030-3100933 

www.poraad.nl 

congres@poraad.nl